Rabu, 24 Oktober 2012

Cekodok Lobak Merah Berkelapa





Assalamualaikum....semuga semuanya berseri2 dan sihat sentiasa, ye lah dah nak raya. Masak apa raya ni?. Saya tak masak.....nak balik kg.....nk makan masakan mak. Insyaallah,  diharapkan semua apa yg dirancangkan, dipermudahkan. Petang tadi buat cekodok ni tuk brbuka puasa. Copy dari resepi Rahelblog. Senang je bahan nk membuatnya dan cekodok ni memang sedap. Tapi saya tambah kelapa parut dan vanilla. Memang lemak dan wangi gitu!!!. Jom kita intai resepi ni.....


CEKODOK LOBAK MERAH BERKELAPA
Sumber : Rahelblog
Olahan : UDA

Bahannya:
1 batang lobak merah (180gm) dipotong kecil
2 cawan tepung gandum
1/2st soda bikarbonat
1/4st baking powder
1 cawan gula pasir ( saya kurangkan sikit)
2 biji telur
1/2 cawan air
1sb susu tepung/serbuk krim kelapa (saya guna susu tepung)
1 cawan kelapa parut putih (ni saya tambah)
secubit garam
sedikit esen vanilla

Caranya:
1. Blender lobak merah dengan air dan susu hingga halus.
2. Masuk dalam bekas, campur semua bahan, gaul rata. Perapkan selama 30 minit
3. Panaskan minyak dalam kuali, ambil sedikit adunan, masuk dlm kuali dan goreng dengan api perlahan.(goreng macam cekodok biasa.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan